iPhone Apps (Xcode en ObjectiveC) en Unity

Het begin van week 2 begon met het overlopen van de gerealiseerde testapp in Android met daarna
een kijk op het open soure project 0xbench die samen met een collega 1 van de volgende stagedagen van naderbij zal bekeken worden.

Het was ook het begin om te leren programmeren in Xcode, het ontwikkelingsprogramma van Apple om apps te maken voor iPhone en iPads. Dit programma is gratis te downloaden vanop een Mac op de Appstore.
Dit programma maakt gebruik van de ObjectiveC programmeertaal, voor mij persoonlijk een nieuwe programmeertaal die ik nog nooit van naderbij heb gezien.
Dankzij de Apple xCode Tutorial kon ik kennis maken met de xCode omgeving, en aan de slag met een eerste testapp.
Ik leerde hoe ik een simpele iPhone app moest maken, hoe ik kon de connectie kon maken tussen de GUI en de ObjectiveC code.
ObjectiveC Code was voor mij een nieuwe taal waar ik mij wat moest inwerken, het is gebaseerd op de programmeertaal C.
Nadat ik deze app gemaakt heb kon ik snel aan de slag met het maken voor de TestApp van La Mosca die de systeemvereisten controleerde van de smartphone of tablet.
Deze app vraagt op het eerste scherm om uw WiFi uit te schakelen, dit moet volledig handmatig door de gebruiker zelf gebeuren omdat Apple vanaf iPhone iOS versie 5.1. dit heeft uitgeschakeld
om bijvoorbeeld met een knop de WiFi direct uit te zetten vanuit de app zelf. Bij Android gaat dit wel.
Het is zelfs zo dat Apple niet toe laat om een knop te implementeren in de applicatie dat je aan het bouwen bent die de Instellingen app van de iPhone opent om zo de WiFi uit te schakelen.
Dus ik heb een boodschap op het scherm geplaatst die vraagt aan de gebruiker om zijn WiFi handmatig uit te schakelen.
Nadat deze uit gezet is kan men doorklikken naar het 2de scherm om te kijken welke iOS Versie erop is geïnstalleerd alsook als de GPS werkt, of men connectie heeft me het internet, de vrije schijfruimte, de schermgrootte,
camera voor en achter en ook de UDID van het toestel. Ik kon terug gebruik maken van bestaande klassen van La Mosca die ik kon ophalen via SourceTree op de BitBucket servers.
Binnenkort moet het ook mogelijk zijn deze gegevens door te sturen naar de La Mosca servers.

Op het einde van de week leerde ik het programma Unity kennen, een programma die veel wordt gebruikt om games te maken.
Het handigste aan Unity is dat men tijdens het builden van het programma kan kiezen voor welk toestel het gebruikt wordt, voor Android, iPhone en zelfs Windows Phones.
Het handige hieraan is dat je maar éénmaal uw applicatie moet schrijven en dat je dan kan kiezen voor welke toestellen je de app wilt maken.
Het programma maakt gebruik van de C# taal.
Het is de bedoeling hier een Benchmark app mee te maken die berekent hoe de smartphone zware visuele acties kan ondermen.
Het berekenen dus van het aantal FPS (Frames Per Seconds) die het toestel aan kan tijdens een grafische handeling.
Het zou heel interessant zijn deze waarden te weten te komen om dan deze gegevens door te sturen naar de La Mosca servers.

Geef een reactie

