Benchmarking iOS en Android via Unity

Het doel van deze week was een benchmarking app te ontwerpen in Unity die berekend als een smartphone/tablet ‘zware’ grafische berekeningen aan kan.
Eerst heb ik een versie gemaakt die gedurende 10 seconden een aantal 3D objecten op het scherm weergeeft en die dan na 10 seconden
weergeeft hoeveel Frames Per Seconds gemiddeld het toestel heeft weergegeven. Een film bestaat bijvoorbeeld uit een aantal “frames” of “beelden”
die heel snel na elkaar worden geplaatst, zo is het als het ware dat er een vloeiend beeld verschijnt, net omdat er een aantal frames per seconde zijn.
“In Europa worden over het algemeen voor televisiebeelden 25 beelden per seconde gebruikt. Bij die frame rate lijkt het alsof het een vloeiend beeld oplevert, hoewel het elke seconde eigenlijk 25 losse “foto’s” zijn.”
(Wikipedia). Standaard computer games worden gedraaid op 60 FPS (GiantBomb en volgens de collega’s van La Mosca). Voor het bedrijf La Mosca is het aantal FPS heel belangrijk om te weten welke toestellen de games die zij ontwerpen aankunnen. Sommige evenementenbureau’s die met La Mosca werken gebruiken vandaag de dag nog oudere tablets en die kunnen niet altijd de hoogste kwaliteit beelden aan die het bedrijf ontwerpt.
Doormiddel van 2 bronnen (Codestage en Juicebox Games) kon ik bekijken hoe van 3D en 2D animaties het frames per seconds worden berekend, hier in deze voorbeelden wordt gewerkt met het aantal FPS per seconden, dus geen gemiddelde van een interval wat net heel interessant kan zijn voor La Mosca.

Bij mijn tweede benchmark testapp maak ik gebruik van een interval, eerst liet ik voor de 3D test 60 3D objecten op het scherm verschijnen, per seconde kwam er een object bij, zo had men na 60 seconden, ook 60 3D objecten.
Om de 5 seconden wordt het gemiddeld aantal FPS berekend. Men kon bij een oude Samsung Tablet meteen zien dat het aantal FPS daalde na 30 seconden. In het begin bedroeg de FPS 54 waarna deze daalde tot 35. Deze test werd herhaald voor 2D objecten. Handig om te weten is dat bij Unity er een methode in een klasse die Update(); heet die Unity automatisch aanroept per frame. Omdat deze app in Unity is geschreven kan men gemakkelijk deze app builden zowel voor iOS als Android (Eén van de voordelen van Unity). Het is nu de bedoeling een planning op te maken welke parameters naar de databank van La Mosca moeten gestuurd worden om zo een overzicht te maken van verschillende smartphones/tablets met hun specificaties.

Deze week was er ook een probleem met de Franstalige La Mosca website. De website (Belgische en Franstalige) is bijna identiek hetzelfde en is gemaakt in WordPress. Het lijkt een identieke kopie, enkel en alleen is de taal anders. Het probleem was dat op de Belgische website wel een fotoslideshow bovenaan de website op de homepage werd getoond en niet op de Franstalige website. Het vreemde was dat de 2 websites identiek dezelfde instellingen hadden, zelfs de bestanden die men kon bekijken op de FTP server van de .be en .fr website leken identiek. Als oplossing/hulpmaatregel heb ik een stuk PHP code die in een file stond van “flexslider.php” (het bestand die zorgt voor de slideshow) geplakt in de “header.php” (De file die zorgt voor de header van de website). Zo is het vanaf nu mogelijk dat er terug een slideshow te bekijken is op de Franstalige website van La Mosca.

Later in de week kreeg ik van mijn stagementor de opdracht een alternatief te zoeken voor “Testflight“, dit is een applicatie die het mogelijk maakt om eigen gemaakte applicaties te testen op bugs of oorzaken van eventuele crashes. La Mosca gebruikt dit regelmatig voor hun eigen apps. Spijtig genoeg heeft Apple onlangs dit over gekocht, met als gevolg dat Testflight niet meer compatibel zal zijn om Android apps te bugtesten vanaf 21 maart. Aan mij de opdracht om hiervoor alternatieven te vinden. Een eerste voorbeeld was HockeyApp, al is dit wel een betalende dienst. Specifiek voor Android vond ik ook TestFairy, een gratis dienst waar men uw eigen .apk kan uploaden, daarna kan men terug een .apk downloaden aangepast met een TestFairy testmodule. Deze testmodule maakt het mogelijk om de eigen gemaakte app te testen. Men kan online via computer live volgen hoe de bugtest gebeurd. Men kan een livestream volgen van het beeld van de smartphone/tablet alsook grafieken bekijken van de CPU, mobiele verbinding, batterijstatus, …

Plaats een reactie